de geschiedenis van wijnhandel SIEBRAND 1921-1971 - de bloei -

eerste.jpg In het prille begin van Siebrand werden de eerste flessen verkocht aan vrienden en bekenden, later in het plaatselijke cafe gerund door de moeder van Jan Willem.Toen het allemaal wat beter ging met de handel werd het tijd voor een herkenbaar etiket welke vrij makkelijk was te gebruiken voor meerdere soorten door uitsluitend de soortnaam te veranderen. De naam Grafhorst verwijst naar de herkomst van de familie Siebrand. Veel van de etiketten en verder reclamedrukwerk uit die tijd zijn ontworpen door Maarten Meuldijk, hij en Jan Willem Siebrand hebben van af het begin in 1921 tot de dood van Jan Willem Siebrand in 1970 samengewerkt.

mooi.jpg Toen hij in 1922 voor fl 2,50 per week een eerste pakhuisje aan de Oudestraat 207 in Kampen had gehuurd,en hij met zijn broers, die inmiddels tot geheel andere gedachten waren gekomen en samen flessen vulde, kwam er plotseling een keurig nette verschijning opdragen met het voorstel het bedrijf te reorganiseren. Ik heb heel veel relaties, laat mij voortaan verkopen dan hebt u met zijn drieen meer tijd voor het vullen van flessen. Het aanlokkelijke voorstel werd aangenomen en inderdaad de verkopen verliepen fantastisch, even fantastisch incasseerde hij zonder af te dragen met het gevolg dat de drieduizend gulden, die met hard werken bijeen waren gebracht voorgoed verdwenen waren. Slechts een vat met kostelijke wijn was gespaard gebleven. Na de schrik en de tranen bracht de fiets wederom uitkomst. Honderden kilometers werden afgelegd om de kostelijke inhoud van dat ene overgebleven vat een bestemming te geven. Door weer en wind, met ijzeren volharding naar Zwolle, Deventer, Apeldoorn en Zutphen. De draad werd langzaam weer opgepakt en al snel werd er een pand gehuurd in de Boven-Nieuw straat 114 te Kampen. Ook het eerste personeel werd in dienst genomen en de wijnen van Siebrand werden in heel Nederland langzaam een begrip.

1952-1.jpg Men moet niet vergeten dat wijn in die tijd nog als een elitedrank werd beschouwd. Met grote overredingskracht wist Jan-Willem Siebrand talloze winkeliers van levensmiddelenbedrijven er van te overtuigen dat wijnverkoop mogelijk was als het maar voldoende naar voren werd gebracht. Het bleek zo waar te zijn, zo waar dat het bedrijf, waarin al spoedig ook likeuren en limonades werden gemaakt , telkens moest worden uitgebreid.   Inmiddels had D.J Siebrand boekhoudlessen genomen zodat deze de administratie kon bijhouden. Ook in het bedrijf moest personeel worden aangenomen, waarover de andere broer A.Siebrand de leiding kreeg. Beide broers hebben als mededirecteuren in het groeiende bedrijf een steeds omvangrijker wordende werkkring verkregen, waarbij echter altijd de autoriteit van de heer J.W Siebrand in alle belangrijke zaken de eindverantwoording nam.Door de gunstige ligging aan de rivier de IJssel werden de vaten met wijn aangevoerd per schip en door de straten van Kampen gerold naar de fabriek.

              

Jan Willem Siebrand in 1923 op bezoek bij een klant in de T-Ford.                                               Jan-Willem, Aart en Dirk-Jan  Siebrand

1941.jpg In 1941 bestaat Siebrand al weer 20 jaar, ook dit wordt weer groots gevierd met een rondrit naar de fabriek een bezoek van de burgemeesters van Kampen en IJsselmuiden en het personeel op de platte wagen naar de feestzaal. Aan de groepsfoto's te zien is in 10 jaar tijd er aardig wat personeel bijgekomen.( klik op de  button )

              

               Reinier en Jan Willem Jr. zijn hun loopbaan begonnen als lichtmatroos aan de IJsselkade bij het lossen van de wijnvaten.

reclame.jpg Reclame is de kracht van verkopen, dus ook de kracht van Siebrand. De producten werden voor die tijd fraai weergegeven in tijdschrift of krant om op deze manier meer mensen te bereiken en over te halen de producten van Siebrand te kopen. ( klik op de  button )

Naar boven